CSR – lederskab og den nye leder

Posted by on torsdag, februar 3rd, 2011

Verden har et desperat behov for nyt lederskab og nye ledere. Mange har prøvet, men blot vist sig blot at være en gentagelse af en anden, eller de er blevet spist op af den naturlige form for grådighed, der er indbygget i alle og enhver.

Men hvor vil disse nye ledere så komme fra? Et godt bud er fra folk med visioner og holdninger – Ledere med visioner vi ønsker at følge, og ikke bare penge, magt, netværk eller den rette erfaring og/eller uddannelse. Nej, en overbevisende vision, standard og holdning, det er, hvad der udgør grundstoffet for morgendagens nye ledere.

Der er en masse tendenser i øjeblikket, hvor man kan lede efter disse nye ledere både i erhvervslivet, sportsverdenen, det åndelige og mange andre “verdener”. En bestemt tendens har jeg givet nogle tanker de sidste uger er udviklingen af CSR (Corporate Social Responsibility) inden for organisationer og virksomheder. Nogle kalder det bare en forretning tendens, andre en udvidet version af HR eller blot et smart marketing værktøj for virksomhederne. Hvad der er sandt, – hvis ikke dem alle er umuligt at svare på, på grund af de forskellige strukturer og tanker bag hver CSR politik og selskab.

Sikkert er det dog, at udviklingen af CSR stadig er forholdsvis ny for mange virksomheder. – Som efter min mening er den vigtigste årsag til, hvorfor det stadig har sin egen form og begreb og ikke er indbygget i virksomhedernes politik med større budget og konsekvenser til følge? – Ved at give det sin egen form kan det også have sit eget liv.

En stor konsekvens, fordi det giver en masse usete og uudnyttede muligheder og chancer, indtil nu har en fælles ting været, at hver virksomhed har deres egen CSR politik. Nogle mere seriøse end andre, men kan sammenligne det med en tidlig produkt lancering af en ny produktserie, som er helt ny på markedet, – samme aftale samme strategi.

Hvad normalt giver produkter en masse værdi og en god start, er når de finder deres marked samt direkte eller indirekte partnere, så produkterne får en form for samarbejde med forskellige mærker (chips & Coca Cola, kaffe & cigaretter osv.) – Med andre ord de matcher og forstærker hinandens indtrængning på markedet blandt sine kunder og virksomheder, som hver bringer noget godt til bordet!

Samme uudnyttet mulighed findes også indenfor CSR. Virksomheder kan arbejde og samarbejde om en fælles CSR politik i kombination med forskellige produkter, tjenester eller hvad nu der understøtter de enkelte visioner og mål inden for hvert selskab. I stedet for at lave en halvhjertet CSR politik, der ofte støtter det ene eller andet, blot fordi det er den nye ting at gøre, hvilket i sidste ende kommer til at fremstå som om, man vil købe nogle billige point hos ens kunder.

Lidt ligesom man ser at katolikkerne har gjort i århundreder i form af deres syndsforladelse, som endda er kommet som iphone applikation i skrivende stund! Håndter dette som enhver anden produktlancering og arbejd sammen om det. Skab et forum hvor virksomheder og kunder kan arbejde sammen om større ting og visioner, – det er lederskab. I en verden med den grad af åbenhed og transparente teknologier der er til stede, vil de virksomheder og ledere af dette nye forretningsområde vinde ikke kun markedet, men også folks hjerter. – Fordi i bund og grund eksisterer der ikke nogen åndelig og organisatoriske retning kun et menneskelig orientering og retning.

Vind folks hjerter gennem en større vision og retning, det er nøglen til fremtidens ledere og forretningsfolk, godt støttet af de vilkår og tendenser som CSR allerede indikerer.

Keep Swinging
Kim Kampp

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *